Tuki

Watsonin tallennusominaisuudet 3.4.2017 lähtien

Miksi 14 vuorokauden kanavakohtainen tallennusominaisuus poistuu?

Ominaisuuden poistamisen taustalla on velvoite tekijäinoikeusjärjestöiltä ja koskee kaikkia markkinatoimijoita. Takana on pitkät neuvottelut ja onneksemme olemme kyenneet tarjoamaan palvelua asiakkaillemme näinkin pitkään.

Poistuuko samalla tekijänoikeusmaksu?

Ei poistu. Tallennusominaisuuksia, joista tekijänoikeusmaksua maksetaan, on Watsonissa myös jatkossa. 

Miten voin tallentaa jatkossa?

Käytettävissäsi on kaksi eri tallennusmahdollisuutta

1. Rajaton tallennustila, johon tehdyt tallennukset ovat katsottavissasi puolen vuoden ajan. Voit tallentaa kokonaisia tv-sarjoja tai yksittäisiä ohjelmia.

Käyttöliittymässä tämä tapahtuu seuraavasti:

”Tallenna” -valinta tallentaa yksittäisen ohjelman arkistoon
”Tallenna aina” -valinta tallentaa kaikki ko. ohjelman jaksot. Jaksoista muodostuu kansio, josta ohjelmat ovat katsottavissa.

Tallentaminen on mahdollista kaikilta peruskanavilta

2. Kotitallenteet 
Ohjelma- ja sarjakohtaisia tallennuksia sekä maksullisten kanavien tallennuksia voit tehdä Watson Motorola 1853 ja 2853 -boksiin liitetylle Motorolan omalle ulkoiselle kovalevylle, Watson Dune-boksiin liitetylle USB-kovalevylle sekä Watson tv-tikkuun liitetylle SD-kortille. Tallenteiden määrä riippuu ulkoisen kovalevyn tai SD-kortin tallennustilasta.

Miten tallenteita voi katsoa? 

Tehtyjä tallenteita voit katsella älypuhelimella, tabletilla, selaimella tai televisiolla, johon on asennettu Watson älytelevisiosovellus tai johon on asennettu Watson tv-tikku/boksi.

Kotitallenteet ovat katsottavissa ainoastaan televisiosta, johon on kytketty Motorola 1853/2853 -boksi ulkoisella Motorolan omalla kovalevyllä, Dune-boksi ulkoisella USB-kovalevyllä tai SD-kortilla varustettu Watson tv-tikku.

Mistä voin tarkistaa mitä sarjoja olen tallentanut?

Tallennukseen asettamasi ohjelmat ovat nähtävissä selaimella ja boksilla/älytelevisio-sovelluksella päävalikko > arkisto > jatkuvat tallennukset. Samassa paikassa voit hallinnoida tallennuksia ja lopettaa esim. yksittäisen sarjan tallentamisen.

Mitä eroa on termeillä ”tallenna” ja ”tallenna aina”?

Toiminto ”tallenna” tallentaa yksittäisen ohjelman. ”Tallenna aina” tallentaa aina samannimisen ohjelmasisällön omaan kansioon. Tätä käskyä kannattaa käyttää aina, kun olet tallentamassa esim. viikoittain tulevaa ohjelmaa ja haluat talteen sen jokaisen jakson. 

Mistä tiedän koska tallennustila on täynnä?

Käytössäsi oleva tallennustila on rajaton, joten sinun ei tarvitse huolehtia sen täyttymisestä. Mikäli teet kotitallennuksia (ks. kohta Kotitallenteet) tallennustila määräytyy ulkoisen kovalevyn tai SD-kortin tallennustilasta. 

Miten/mistä voin tehdä tallennuksia?

Tallennuksia voit tehdä kaikilla Watsonin käyttöliittymillä – vaikka mobiililaitteellasi pelikatsomosta tai kauppajonosta. Itse tallennus on katsottavissa kaikilla päätelaitteilla. 

Ohjelma ehti alkaa, voinko vielä tallentaa?

Tallentaminen ei onnistu ohjelman alettua, mutta kannattaa hakea ko ohjelmaa ohjelmaoppaasta ja tehdä tallennus ennakkoon. Jos ohjelmasta tulee uusinta esim. päivällä, niin saat ohjelman talteen. 

Miksi ohjelma loppuu kesken tallennuksen?

Ohjelma on voinut alkaa kanavalta myöhässä, jonka vuoksi ohjelman tallennus loppuu kesken. Tallennukset tehdään kanavan ilmoittaman ohjelmakartan mukaisesti, jos ohjelmatiedoissa on kerrottu ohjelman päättyvän esim. klo 21 päättyy tallennus silloin. Tähän on luvassa parannus, sillä olemme jatkamassa tallennusaikaa.

Miksi tallenteen katsominen ei onnistu?

Kehitämme jatkuvasti palvelua ja investoimme sen käyttövarmuuden parantamiseen. Valitettavasti välillä tekniikkakaan ei ole 100 prosenttisen käyttövarmaa ja teemme kaikkemme, jotta nämä saadaan minimiin.

Mitä tallenteita näen ma 3.4. Tai siitä vaikkapa viikon kuluttua, ma 10.4.?

Maanantaina 3.4. näet kahden viikon takaiset ohjelmat, ja esim. maanantaina 10.4. nähtävissä on 28.3 – 3.4. tallenteet. Lisäksi kaikki aiemmin tekemäsi ohjelma- ja sarjakohtaiset tallennuksesi on edelleen käytettävissä ja ne löytyvät arkistosta.

Miten muutoksen toteuttaminen näkyy minulle, täytyykö minun tehdä jotain? 

Tehtävän muutoksen vuoksi palvelussa on käyttökatko ma 3.4., mutta joka ei edellytä sinulta toimenpiteitä. Mikäli palvelussa esiintyy ongelmia käyttökatkon jälkeen, kannattaa sinun käynnistää boksi/tv-tikku/sovellus uudelleen.

Mitä tapahtuu ulkoisella kovalevyllä oleville tallennuksille?

Kaikki ennen muutosta tekemäsi tallennukset pysyvät ulkoisella kovalevyllä edelleen. Muutoksella ei ole vaikutusta niihin.

Vaikuttaako 14 vuorokauden tallennusominaisuuden poistuminen hintaan?

Ominaisuuden poistumisella ei ole vaikutusta hintoihin. 

Käytössäni on Watson Viihde -tuote, miten muutos vaikuttaa?

14 vuorokauden kanavakohtaisen tallennusominaisuus koskee myös Watson Viihde -tuotetta. 

_____________________________________________

Tilaaminen ja muutokset

Miksi en saa luotua itselleni Watson-tunnuksia?

Tarkista ensimmäiseksi, että olet kirjoittanut tietosi oikein rekisteröintilomakkeelle. Huomaa että salasanan tulee sisältää isoja ja pieniä kirjaimia sekä numeroita. Jos olet tehnyt joskus aiemmin Watson-tunnukset, tulee sinun tehdä uudelleenrekisteröinti toista sähköpostiosoitetta käyttäen.

Rekisteröinnin yhteydessä teemme myös luottotietotarkistuksen. Mikäli luottotiedoissasi häiriömerkintä, et ikävä kyllä voi tilata Watson-palvelua.

Miten voin tilata maksu-tv-kanavia tai Vuokraamon leffoja?

Tilaaminen tulee tehdä aina Watson-päätelaitteen tai selaimen käyttöliittymän kautta. Mene käyttöliittymässä kohtaan ”Vuokraamo” tai ”Kanavapaketit” sen mukaan mitä haluat tilata. Valitse haluamasi sisältö, paina ”Vuokraa” tai ”Osta” ja syötä pin-koodisi (oletus 1234).

Tilattuasi kanavapaketin tai leffan, voit katsoa sitä kaikilla laitteilla, lukuun ottamatta Windows Phone -laitteita. 

Mikä on PIN-koodini?

PIN-koodi ja lapsilukkokoodi ovat oletuksena 1234. Koodit voit vaihtaa mieleiseksi kohdassa ”Asetukset”.

Miksi saamani leffa- tai aktivointikoodi ei toimi?

Tarkista koodin voimassaoloaika ja kirjoitusmuoto. Kiinnitä koodia syöttäessäsi huomiota etenkin nollan (0) ja ison O-kirjaimen sekä ykkösen (1) ja ison I-kirjaimen eroihin.

Millä tavalla Watson-palvelu, Makuunileffat ja maksukanavat laskutetaan?

Maksutavaksi voit valista sähköpostilaskun tai perinteisen paperilaskun. Tilaamasi leffat ja maksukanavat laskutetaan automaattisesti.

Minulla on kysyttävää laskustani – mihin olen yhteydessä?

Laskun maksamiseen liittyvissä asioissa voit ottaa yhteyttä Watsonin laskutuksen hoitavaan Lindorff Oy:n asiakaspalveluun 02 2700 390 (ma–pe 8–20, la 10–15) tai laskutus@lindorff.fi.

Jos asiasi koskee laskun sisältöä, ole yhteydessä Watson asiakaspalveluun 0800 393 330 (ma-pe 10–20, la 10–16, maksuton) tai asiakaspalvelu@watson.fi.

Kuinka voin irtisanoa Watson-palvelun?

Jos olet valinnut maksutavaksi paperilaskun voit jättää Watson-palvelun irtisanomisilmoituksen käyttöliittymän Asetuksista, kohdasta ”Tilaus ja Maksutiedot”. Jos olet valinnut maksutavaksi luottokorttilaskutuksen, voit irtisanoa Watson-palvelun suoraan käyttöliittymän Asetuksista.

Kuinka voin peruuttaa Watson Viihde -tilaukseni?

Mikäli sinua jostain syystä alkaa kaduttaa Watson Viihde -palvelun tilaaminen, voit peruuttaa palvelun 14 päivän kuluessa tilauksesta. Täytä tällöin täältä löytyvä peruuttamislomake. Muussa tapauksessa palvelussa on 12 kuukauden tilausjakso, joka on mahdollista peruuttaa vain sopimusehtojen mukaisesti.

Käyttäminen

Minkälaisen internet-yhteyden Watson-palvelu vaatii?

Watson toimii kaikkien operaattorien laajakaistayhteyksillä; kaapelilla tai langattomasti. Parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi suosittelemme vähintään 10 Mbit/s verkkoyhteyttä sekä Watson päätelaitteen kytkemistä kiinteästi verkkoon.

Millä käyttöjärjestelmillä Watson toimii?

Käyttöjärjestelmän minimivaatimukset: Windows 7 tai Mac OS X 10.7.

Tuetut selaimet Windows: Internet Explorer, Firefox ja Chrome. Mac: Safari, Firefox ja Chrome (MacOS Sierra 10.12 tukee tällä hetkellä vain Firefoxia).

Mobiililaitteissa Watson toimii Android-, iOS -käyttöjärjestelmissä sekä Windows Phone 8 -puhelimissa. Mobiilikäytön mahdollistava Watson-sovellus on ladattavissa Google Playn, AppStoren ja Windows Phone Storen kautta.

Millä laitteilla Watson toimii?

Watson-peruspalvelu toimii seuraavilla Suomen rajojen sisällä internettiin liitetyillä päätelaitteilla:

- Älypuhelin ja tabletti  (vähintään iOS 5.1, Android 3.x, Windows Phone 8.x)

- Tietokoneet (vähintään Windows 7 ja Mac OS X 10.7)

- Televisiossa (Watson HD TV-102-T2 -hybridiboksilla, Motorola VIP 1853 IPTV-boksilla ja Watson tv-tikulla. Watson-sovellus on ladattavissa seuraaviin televisiomalleihin: LG SmartTV (webOS 1.0, 2.0 ja 3.0), Samsung SmartTV (mallit 2013–2014), Finlux/Luxor/Procaster SmartTV, Sony AndroidTV ja Philips AndroidTV.)

Tietokoneella on musta kuvaruutu eikä livekuva näy. Mitä teen?

Jos olet asentanut videoliitännäisen, mutta kuvaa ei näy, tulee sinun sulkea selain ja avata se uudelleen. Mikäli kuva ei edelleenkään näy, käynnistä tietokoneesi uudelleen. Jos ongelma jatkuu, voi sen aiheuttaa myös esim. käytössäsi oleva tietoturvaohjelma/palomuuri. Ongelma voi myös ratketa, jos koitat kirjautua palveluun toisella selaimella esim. Firefoxilla.

Videoliitännäisen asennus ei toimi. Mitä teen?

Liitännäinen kannattaa ensin ladata koneelle, sulkea selain ja vasta sen jälkeen asentaa. Tarvittaessa käynnistä tietokone uudelleen liitännäisen asentamisen jälkeen.

Miksi en saa Watsonia toimimaan Opera tai Edge -selaimilla?

Opera-selaimen npapi-laajennustuki on päättynyt, jonka vuoksi Watsonin katsomiseen tietokoneen selaimella tarvittava Video-liitännäinen ei enää toimi. Sama laajennustuki puuttuu myös Windows 10:n EDGE-selaimelta. Suosittelemme jatkossa käyttämään Watson-palvelua Chrome tai Firefox -selaimella

Toimiiko Watson 3G/4G -verkon kautta?

Kyllä, Watson toimii 3G/4G -verkoissa.

Jos käytät mobiililaitteen sovellusta suoraan 3G/4G -verkoissa, voit selata Ohjelmaopasta sekä katsoa ja tehdä tallennuksia. Suorat tv-lähetykset ovat katsottavissa Ylen ja MTV3:n kanavilta. iOS ja Android -sovelluksilla voit lisäksi katsoa vuokrattuja elokuvia ja MTV3:n maksukanavia.

Jotkut operaattorit ovat määritelleet IP-osoitteiden riittävyyden varmistamiseksi yhteyksissä käytettäväksi osoitteenmuunnosta (NAT=network address translation), joka saattaa estää palvelun käytön mobiililaitteella. Voit varmistaa asian omalta operaattoriltasi.

Toimiiko Watson ulkomailla?

Ei, Watson toimii ainoastaan Suomen rajojen sisäpuolella.

Miten tallennan ohjelmia Watsonissa?

Kanavakohtaisen tallennuksen voit asettaa päälle rekisteröinnin yhteydessä tai myöhemmin kirjautumalla palveluun tietokoneen selaimella ja menemällä kohtaan Asetukset > Aktivoidut kanavat.

Televisiossa voit asettaa kanavakohtaisen tallennuksen päälle kohdasta Asetukset > Aloita tallennus.

Voit valita ohjelmaoppaasta yksittäisiä ohjelmia/ohjelmasarjoja ja tallentaa ne Arkistoon. Tekemäsi tallenteet säilyvät Arkistossa kuusi kuukautta tallennusajankohdasta lähtien.

Ns. kotitallennuksia voit tehdä, jos käytössäsi on Motorolan omalla ulkoisella kovalevyllä varustettu Watson Motorola 1853 tai 2853 -boksi, Watson Dune-boksi johon on liitetty USB-kovalevy tai Watson tv-tikku johon on liitetty SD-kortti. 

 

Miten saan ohjelmien tekstityksen päälle?

Tekstityksen oletusasetuksena on suomi. Halutessasi voit vaihtaa tekstityskielen käyttöliittymän Asetuksista kohdasta ”Kieliasetukset”. Mikäli käytät palvelua Watson-päätelaitteella, voit muuttaa kielivalinnan menuvalikon kohdassa ”Asetukset”.

Mikä on suositeltu resoluutio?

Jos televisiosi tukee Full HD:tä, valitse 1080p:n, muuten valitse 720p:n.

Miten saan Watson-tv-tikun ja Watson Viihde -boksin toimimaan Huawei b539 tai e5186 -reitittimellä?

Watson-tv-tikun tai Watson Viihde -boksin käynnistyessä valitse ”Asetukset” ja sieltä joko kiinteä tai langaton verkko. Valitse langattomalle yhteydelle tarvittaessa verkko ja syötä salasana. Tämän jälkeen sinua pyydetään valitsemaan joko ”DHCP” tai ”manuaalinen”, valitse ”manuaalinen”.

Syötä käytössä olevan operaattorisi kiinteät IP-asetukset seuraavasti:

Soneran Asetukset:
IP Osoite:     192.168.8.123 tai muu vapaa osoite
Verkkomaski:   255.255.255.0
Yhdyskäytävä: (oletuksena) 192.168.8.1
Ensisijainen:  193.210.18.18
Toissijainen:  192.210.19.19

Elisa Asetukset:
IP Osoite:     192.168.100.123 tai muu vapaa osoite
Verkkomaski:   255.255.255.0
Yhdyskäytävä: (oletuksena) 192.168.100.1
Ensisijainen:  193.229.0.40
Toissijainen:  193.229.0.42

DNA asetukset:
IP Osoite:     192.168.1.123 tai muu vapaa osoite
Verkkomaski:   255.255.255.0
Yhdyskäytävä: (oletuksena) 192.168.1.1
Ensisijainen:  217.078.192.078
Toissijainen:  217.078.192.022

Minulla on jo Motorolan IPTV-boksi, voinko käyttää sitä Watsonissa? 

Jos sinulla on Motorolan VIP1003, 1903 tai 1853 -boksi voit ottaa sen käyttöön myös Watson-palvelussa. Tarkemmat ohjeet laitteen käyttöönotolle löydät täältä.

Katsominen

Mitkä kanavat on katsottavissa milläkin laitteella?

Voit katsoa kaikkia kanavia kaikilla laitteilla, lukuun ottamatta Nelonen, Jim, Liv -kanavia. Kyseiset kanavat ovat katsottavissa ainoastaan televisiosta Watson-päätelaitteilla.

Jos käytät palvelua jälleenmyyjäoperaattorin Watson-boksilla, tarkista maksu-tv-tarjonta omalta jälleenmyyjäoperaattori.

Voinko katsoa maksukanavia tabletilla tai tietokoneella?

Kyllä, voit katsoa niitä kaikilla laitteilla lukuun ottamatta Windows Phone 8 -laitteita. Tilaaminen on mahdollista ainoastaan Watson-päätelaitteen tai selaimen kautta.

Miksi kaikki kanavat/kanavapaketit eivät näy kaikissa laitteissa?

Sopimusteknisistä syistä kaikki kanavapaketteja ei ole tällä hetkellä saatavilla kaikille laitteille.

Mistä katson tallenteeni?

Ohjelmat kahden viikon ajalta löydät aina tietokoneen selaimessa Ohjelmaoppaasta. Mobiililaitteissa ja televisiossa kahden viikon tallenteet löydät kohdasta Ohjelmat > Kaikki ohjelmat.

Ohjelmatallennukset alkavat kertyä siitä hetkestä alkaen, kun olet asettanut päälle kanavakohtaisen tallennuksen kohdasta Asetukset.

Miksi kanavakohtainen tallennus ei näy Arkistossa?

Arkistosta löytyvät ainoastaan erikseen tekemäsi yksittäistä ohjelmaa tai ohjelmasarjaa koskevat tallennukset

Mikä tarkoittaa kotitallennus ja miten niitä tehdään?

Kotitallennusominaisuus mahdollistaa ohjelmien/ohjelmasarjojen tallenteiden tekemisen myös ulkoiselle tallennusvälineelle.

Kotitallennuksia voit tehdä Watson-tv-tikkuun liitetylle microSD-kortille. Watson-tv-tikku tukee yleisimpiä microSD-kortteja, jotka ovat nopeusluokaltaan vähintään class10. Suosittelemme muistikortteja näillä ominaisuuksilla: 32GB FAT32, 64GB NTFS ja 128GB NTFS.

Watson Viihde-boksiin voit yhdistää ulkoisen USB-kiintolevyn tai muistitikun kotitallennuksia varten. Jälleenmyyjäoperaattorin kautta hankitulle Motorola VIP 1853 -boksille kotitallennuksia voit tehdä ainoastaan laitteeseen kiinnitetylle Motorolan omalle ulkoiselle kovalevylle. Motorolan IPTV-boksit eivät tue USB-tallennusta.

Eikö HD-kanavia saa tallennettua tietokoneella?

Minkään kanavan ohjelmasisältöä ei ole mahdollista tallentaa tietokoneelle.

Miksi C More -ohjelmakirjasto ei näy?

C More -ohjelmakirjasto on lisämaksuton kaikille MTV Total tai C More -pakettien tilaajille.

Miksi en näe Hero-kanavaa?

Sopimusteknisistä syistä johtuen Hero-kanava näkyy jälleenmyyjäoperaattorin verkkoon kytketyn Motorola-boksin kautta. Hero-kanava ei ole katsottavissa selaimen, Watson-tv-tikun tai Watson Viihde -boksin kautta.

Miksi en näe TV5, Kutonen ja Frii -kanavia?

Kyseisten kanavien ohjelmisto on nähtävissä selaimessa Ohjelmaoppaan kautta, mikäli olet asettanut kanavat tallennukseen kohdassa Asetukset > Aktivoidut kanavat.  Mobiililaitteissa ja televisiossa kanavien tallenteet löydät kohdasta Ohjelmat > Kaikki ohjelmat.

Kyseisten kanavien live-tv-lähetyksiä voit katsoa jälleenmyyjäoperaattorin verkkoon kytketyn Motorola-boksin kautta.